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Respect

ART/WORKS
The titles of the pictures - all quotations - are part of the visual realisation.
Die Bildtitel - alles Zitate - sind Bestandteil der visuellen Umsetzung.
Die Würde des Menschen ist unantastbar.
Human dignity is inviolable.
Ich werde Euch alle umbringen, in die Bucht von Manila werfen…
I'll kill you all, I'll dump all of you into Manila Bay, and fatten all the fish there.
(Rodrigo Duterte)
Der Fehler der Diktatur war, nur zu foltern und nicht zu töten.
The dictatorship's mistake was to torture, but not to kill.
(Jair Bolsonaro)
I can´t breathe.
(George Floyd)
Er war zunächst rot, dann blass, dann zittrig.
He was first red, then pale, then shaky.
Wenn wir kommen,…dann wird ausgemistet.
When we come,...then it will be cleaned out.
(Markus Frohnmaier AfD)
20.000 lies.

Donald Trump
This picture cycle addresses the implicitness of transgressions that rapidly becomes more pervasive. Transgressions that infringe human dignity in Kant’s spirit and transform humans for the sake of another value.
 
Those transgressions are always a form of expression and means of power relations, their final aim is occasionally also physical destruction.
 
A president who regrets that a former dictatorship only tortured people and didn’t kill enough. A member of parliament who is planning on “tidying up” as soon as he’s in power again. Another president who is democratically legitimated and who executes suspected criminals by death squadrons. An ex-president who manages to tell mistruths more than 20.000 times in 4 years…
 
The list can easily be continued.
 
The background noise that results from these transgressions leads to a lower inhibition threshold of everyday-life transgressions: Human dignity has long since become violable again.
 
Everyday-life stories of implicit transgressions: poverty as a result of one’s birthplace and race discrimination that the global public only becomes more aware of because of casualties. Humans that lose all hope for a better future in the water grave of the Mediterranean.
 
Our civil societies run into danger of losing one of their key identity markers: the inviolability of human dignity. Squeezed out of our everyday consciousness, buried behind big crises of our time, this benchmark for our actions is slowly fading.
 
A mistake: Dignity and respect are non-negotiable.
 
Therefore, this cycle opens pathways for discussions.
 
Dieser Bilderzyklus thematisiert die rasant um sich greifende Selbstverständlichkeit von Grenzüberschreitungen. Grenzüberschreitungen, die im Sinne von Kant die Wür- de des Menschen antasten und den Menschen zum Mittel eines fremden Zwecks ver- wandeln.
 
 
Diese Grenzüberschreitungen sind immer Ausdruck und Mittel von Machtbeziehun- gen, ihr Endpunkt mitunter die physische Vernichtung.

 
 
Ein Präsident, der bedauert, dass eine frühere Diktatur nur gefoltert und zu wenig ge- tötet hat. Ein Abgeordneter, der, wenn er die Macht hat, wieder einmal „aufräu-
 
men“ will. Ein anderer Präsident, der – demokratisch legitimiert – vermutete Kriminelle durch Todesschwadronen hinrichten lässt. Ein Expräsident, der es schafft, in 4 Jahren    mehr als 20.000 Mal die Unwahrheit zu sagen....

 
 
Die Liste lässt sich ohne Probleme fortsetzen.
 
Das damit erzeugte Hintergrundrauschen senkt auch die Hemmschwelle zu alltägli- chen Grenzüberschreitungen: die Würde des Menschen ist längst wieder antastbar geworden.
 

 
Armut, die eine Frage des Geburtsorts ist. Rassendiskriminierung, die erst durch To- desopfer wieder breit in das weltöffentliche Bewusstsein dringt. Menschen, deren Zukunftshoffnungen im Wassergrab des Mittelmeers enden. Alltagsgeschichten selbstverständlicher Grenzüberschreitungen.

 
 
Unsere Zivilgesellschaften geraten in Gefahr, eines ihrer zentralen Identitätsmerkmale zu verlieren: die Unantastbarkeit der Würde eines Menschen. Hinausgedrängt aus unserem Alltagsbewusstsein, verdeckt hinter großen Krisen unserer Zeit, faded dieser Bezugspunkt unseres Handelns langsam aus.
 
 
Ein Fehler. Würde und Respekt sind nicht verhandelbar. Dieser Zyklus will dazu ein Diskussionsbeitrag sein.
 

 
Format:
100 x 100 cm, Giclée Druck auf Alu-Dibond hinter Acrylglas, 1/1
Impressum:
Christian CAP
Alserstrasse 12
1090   WIEN
+43 699  12559932
christiangaborcap@gmail.com
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